Τι αλλάζει για όσους απέκτησαν ακίνητα μετά την 1.1.2006 και τα πωλούν
Στην «τσιμπίδα» της εφορίας πιάνονται πλέον και οι πωλητές ακινήτων. Οσοι απέκτησαν ακίνητα μετά την 1η Ιανουαρίου 2006 και τα πωλούν πληρώνουν Φόρο Αυτόματου Υπερτιμήματος (Φ.Α.Υ.) έως 20%, ο οποίος επιβάλλεται στη διαφορά που προκύπτει μεταξύ της αντικειμενικής αξίας κτήσης και της αντικειμενικής αξίας πώλησής του. Οι αγοραστές πληρώνουν στην εφορία μόνο το τέλος συναλλαγής, το οποίο ανέρχεται στο 1% της φορολογητέας αξίας του ακινήτου. Από το τέλος συναλλαγής απαλλάσσονται όσοι αποκτούν πρώτη κατοικίας έως 200 τ.μ.Το υπουργείο Οικονομικών, με χθεσινή εγκύκλιό του, παρέχει διευκρινίσεις για το νέο φορολογικό τοπίο που έχει διαμορφωθεί στα ακίνητα με την εισαγωγή των δύο νέων φόρων που σταδιακά αντικαθιστούν τον φόρο μεταβίβασης.
Σύμφωνα με την εγκύκλιο:
* Για την επιβολή του φόρου αυτόματου υπερτιμήματος η εφορία δεν ερευνά τον τρόπο απόκτησης του ακινήτου (αγορά, δωρεά, γονική παροχή κ.λπ.), αλλά αρκεί η απόκτησή του με οποιαδήποτε αιτία μετά την 1η Ιανουαρίου 2006.
* Ως φορολογητέα αξία για τον υπολογισμό του Φ.Α.Υ. λαμβάνεται η διαφορά μεταξύ της αντικειμενικής αξίας κτήσης και της αντικειμενικής αξίας πώλησης του ακινήτου, χωρίς να λαμβάνεται υπόψη το τυχόν μεγαλύτερο δηλούμενο τίμημα είτε κατά την κτήση είτε κατά την πώληση του ακινήτου.
* Για τον υπολογισμό του Φ.Α.Υ. σε περιοχές που δεν εφαρμόζεται το αντικειμενικό σύστημα ως φορολογητέα αξία ορίζεται η διαφορά μεταξύ της τιμής κτήσης και της τιμής πώλησης του ακινήτου, όπως αυτές προσδιορίζονται με τη μέθοδο των συγκριτικών στοιχείων.
* Ο Φ.Α.Υ. καταβάλλεται εξ ολοκλήρου με την υποβολή της δήλωσης και πριν από την κατάρτιση του μεταβιβαστικού συμβολαίου από τον πωλητή.
* Σε περίπτωση απόκτησης της ψιλής κυριότητας και της επικαρπίας ακινήτου σε διαφορετικά χρονικά σημεία και περαιτέρω μεταβίβασης αυτού, εξετάζεται ο χρόνος απόκτησης κάθε εμπράγματου δικαιώματος χωριστά, προκειμένου να διακριβωθεί το φορολογικό καθεστώς (Φ.Α.Υ. και Τ.Σ.Α. ή Φ.Μ.Α.), στο οποίο υπάγεται κάθε εμπράγματο δικαίωμα.
* Αν το μεταβιβαζόμενο ακίνητο ήταν αγροτεμάχιο κατά την κτήση του, ενώ κατά την πώλησή του αποτελεί πλέον οικόπεδο, για τον προσδιορισμό της αξίας κτήσης θα ληφθεί υπόψη ως αγροτεμάχιο, ενώ για τον προσδιορισμό της αξίας πώλησης θα ληφθεί υπόψη ως οικόπεδο.
* Αν το ακίνητο ήταν κατάστημα κατά την κτήση, ενώ κατά την πώλησή του είναι κατοικία, για τον προσδιορισμό της αξίας κτήσης θα ληφθεί υπόψη ως κατάστημα, ενώ για τον προσδιορισμό της αξίας πώλησης θα ληφθεί υπόψη ως κατοικία.
* Σε περίπτωση απόκτησης ημιτελούς κτίσματος μετά την 1η Ιανουαρίου 2006, το οποίο αποπερατώθηκε από τον αγοραστή και στη συνέχεια πωλείται ως αποπερατωμένο, θα επιβληθεί φόρος αυτόματου υπερτιμήματος και τέλος συναλλαγής (Τ.Σ.Α.).
Για τον υπολογισμό του Φ.Α.Υ. ως αξία κτήσης λαμβάνεται η αξία (αντικειμενική ή αγοραία) που έχει το ακίνητο κατά τον χρόνο απόκτησής του ως ημιτελούς, ενώ ως αξία πώλησης λαμβάνεται η αξία (αντικειμενική ή αγοραία) που έχει το ακίνητο κατά τον χρόνο της πώλησής του ως αποπερατωμένου.
ΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ΝΕΟΥ ΦΟΡΟΥ
Ο φόρος θα υπολογίζεται ουσιαστικά επί της διαφοράς μεταξύ της παλαιάς και της νέας αυξημένης αντικειμενικής αξίας του ακινήτου και με συντελεστή:
* 20%, εφόσον η πώληση γίνει εντός πέντε ετών από την απόκτηση του ακινήτου.
* 10%, εφόσον η πώληση γίνει σε χρονικό διάστημα μεγαλύτερο των 5 και μέχρι 15 ετών από την απόκτηση του ακινήτου.
* 5% αν η πώληση γίνει σε χρονικό διάστημα μεγαλύτερο των 15 ετών και μέχρι 25 ετών από την απόκτηση του ακινήτου.
Μόνο εάν η πώληση του ακινήτου πραγματοποιηθεί μετά την πάροδο 25 ετών από την απόκτησή του δεν θα επιβληθεί φόρος αυτομάτου υπερτιμήματος στον πωλητή.
Διαβάστε επίσης:
- Κλιμάκιο του ΠΑΣΟΚ στις Σέρρες ενόψει της 99ης ΔΕΘ Κλιμάκιο του ΠΑΣΟΚ – Κινήματος Αλλαγής βρέθηκε σήμερα, Τρίτη 8 Σεπτεμβρίου, στις Σέρρες, στο πλαίσιο των δράσεων του κόμματος ενόψει της παρουσίας του προέδρου ...
- Διήμερη επίσκεψη στελεχών του ΠΑΣΟΚ (Μάντζος και Αποστολάκη) στις Σέρρες Τις Σέρρες επισκέπτονται στις 8 & 9Σεπτεμβρίου, ο ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΑΝΤΖΟΣ Βουλευτής Επικρατείας και υπεύθυνος Κ.Τ.Ε Εξωτερικών, και η ΜΙΛΕΝΑ ΑΠ...
- Μ. Σχοινάς από Σέρρες: «Οι μεταρρυθμίσεις θα αλλάξουν το αύριο της Ελληνικής Γεωργίας» Την πίστη ότι οι μεταρρυθμίσεις, στις οποίες προχωρά η κυβέρνηση θα αλλάξουν το αύριο της Ελληνικής Γεωργίας εξέφρασε από τις Σέρρες ο υπουργός αγροτικής ανάπτυ...
- Τέσσερις επισκέψεις στελεχών της ΝΔ στην Π.Ε. Σερρών πριν τη ΔΕΘ Τέσσερις διαδοχικές επισκέψεις στελεχών της Νέας Δημοκρατίας έχουν προγραμματιστεί στην Περιφερειακή Ενότητα Σερρών από τη Δευτέρα 31 Αυγούστου έως και την Παρα...
- ΠΑΣΟΚ: Αποσύρεται από υποψήφιος βουλευτής στις Σέρρες ο Μιχάλης Τζελέπης Την απόφασή του να μην είναι υποψήφιος βουλευτής με το ΠΑΣΟΚ στις Σέρρες ανακοίνωσε ο Μιχάλης Τζελέπης. Ο κ. Τζελέπης επικαλείται προσωπικούς λόγους, κάνοντα...
- Ο Τάσος Χατζηβασιλείου αναλαμβάνει υφυπουργός στο ΥΠΕΞ Στο κυβερνητικό σχήμα και στο Υπουργείο Εξωτερικών επιστρέφει ο βουλευτής Σερρών της Νέας Δημοκρατίας Τάσος Χατζηβασιλείου, αναλαμβάνοντας καθήκοντα Υφυπουργού ...
- Δόμνα Μιχαηλίδου από τις Σέρρες: «Η προστασία των παιδιών από τον ψηφιακό εθισμό ξεκινά από την οικογένεια, αλλά χρειάζεται κανόνες και από την Πολιτεία» Στις Σέρρες βρέθηκε την Πέμπτη 7 Μαΐου 2026 η Υπουργός Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας, Δόμνα Μιχαηλίδου, όπου συμμετείχε στην εκδήλωση «Σύγχρονη Κοινωνία κα...
- Επίσκεψη της Υπουργού Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας Δόμνας Μιχαηλίδου στις Σέρρες Η Υπουργός Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας, Δόμνα Μιχαηλίδου, θα επισκεφθεί τις Σέρρες την Πέμπτη 7 Μαΐου 2026. Κατά την επίσκεψή της θα μεταβεί στο Παράρ...

