serreslife

Το σενάριο υιοθέτησης μίας εναλλακτικής διαδρομής του αγωγού ΤΑΡ σε Δράμα και Καβάλα εξετάζει η κοινοπραξία που έχει αναλάβει την κατασκευή του διεθνούς αγωγού φυσικού αερίου εξαιτίας των έντονων αντιδράσεων που προβάλουν οι κάτοικοι των γύρω περιοχών. Η δυσφορία των κατοίκων της Δράμας, Καβάλας Προστοτσάνης και Δοξάτου έγινε εμφανής στην πρόσφατη σύσκεψη που είχαν φορείς των περιοχών απ όπου έχει χαραχθεί η διαδρομή του αγωγού (συμπεριλαμβανομένων και εκπροσώπων του Νομού Σερρών) με τον Υπουργό Περιβάλλοντος κ. Μανιάτη.

Οι κάτοικοι αντιδρούν έντονα στο κομμάτι όπου ο αγωγός θα διέρχεται από την πεδιάδα των Τεναγών Φιλίπων περιοχή με καλλιεργήσιμες εκτάσεις και με μεγάλες ποσότητες τύρφης στο υπέδαφος γεγονός που μπορεί να συμβάλει στην μεγιστοποίηση των κινδύνων ισχυρής έκρηξης. Σαν αποτέλεσμα, τα στελέχη της κοινοπραξίας μελετούν ήδη εναλλακτικές οδούς διέλευσης ώστε να παρακαμφθεί η κοιλάδα των Τεναγών, και το βασικότερο σενάριο προβλέπει ότι η χάραξη θα ακολουθήσει τελικά δυτική πορεία, αντί για βόρεια όπως το αρχικό σχέδιο.

Αξίζει να σημειωθεί πως ο ΥΠΕΚΑ κ. Μανιάτης εξέφρασε την δυσαρέσκεια του για την στάση της κοινοπραξίας αναφορικά με την ενημέρωση των κατοίκων αλλά και την κατασπατάληση των χρονικών περιθωρίων.  
Παρά τα παραπάνω δεν υπάρχει καμία πληροφορία αν θα ικανοποιηθεί και το αίτημα των Σερραίων για αλλαγή της διαδρομής του αγωγού αλλά και της θέσης του υποσταθμού συμπίεσης. Αυτό όμως που έγινε γνωστό είναι πως η συνάντηση έγινε σε θετικό κλιμα με το ΥΠΕΚΑ να διαβεβαιώνει πως θα ληφθούν υπόψη όλα τα αιτήματα για την εύρεση μίας συμβιβαστικής λύσης.

Σύμφωνα με την εφημερίδα «Τα Νέα» η αλλαγή της διαδρομής του ΤΑΡ έχει και πολιτικές προεκτάσεις με τους αιρετούς της τοπικής αυτοδιοίκησης και την Κυβέρνηση να επιθυμούν να κατευνάσουν τους πολίτες μιας και ήδη διανύουμε προεκλογική περίοδο για τις Αυτοδιοκητικές αλλά και τις Ευρωεκλογές.

Οι απαλλοτριώσεις των ιδιωτικών εκτάσεων είναι ένας ακόμα πονοκέφαλος  που προβληματίζει την κοινοπραξία. Ο διακρατικός αγωγός, σύμφωνα με τον σχεδιασμό κατασκευής του, αναμένεται να περάσει από περίπου 18.000 χωράφια σε μία διαδρομή 543 χιλιομέτρων στη Βόρειο Ελλάδα εκ των οποίων οι περισσότερες εκτάσεις είναι καλλιεργήσιμη γη.
Σημειώνεται ότι πρέπει να καθοριστούν οι αποζημιώσεις των ιδιοκτητών ώστε στη συνέχεια να ξεκινήσουν οι επαφές σε προσωπικό επίπεδο με τον κάθε ιδιοκτήτη.

Στην περίπτωση που οι ιδιοκτήτες δεχτούν την προσφορά, τότε η διαδικασία προχωράει κανονικά, ωστόσο, το πρόβλημα θα προκύψει εάν οι γεωργοί δεν δεχτούν αυτά που προσφέρει η εταιρεία και στην προκειμένη περίπτωση θα προχωρήσει η διαδικασία αναγκαστικής απαλλοτρίωσης.
Τα είδη των αποζημιώσεων έχουν διαχωριστεί σε δύο και αφορούν στην περίοδο κατασκευής του αγωγού και της λειτουργίας τους.

Αναφορικά με την περίοδο της κατασκευής η οποία θα διαρκέσει δύο χρόνια (2016-2018), οι ιδιοκτήτες θα αποζημιωθούν τόσο για τη δουλειά διόδου, όσο και για το είδος της καλλιέργειάς τους. Από την άλλη για την περίοδο λειτουργίας του αγωγού, θα αποζημιωθούν προκειμένου να παραχωρήσουν μία ζώνη δουλείας μήκους 8 μέτρων(4 μέτρα από κάθε πλευρά του αγωγού).

Δεδομένου ότι ο αγωγός θα είναι υπόγειος στο μεγαλύτερο μέρος της διαδρομής των 543 χλμ. και θα διέρχεται σε βάθος 1 - 1,5 μέτρο κάτω από την επιφάνεια του εδάφους, ο ιδιοκτήτης της έκτασης δεν θα μπορεί να καλλιεργήσει στο σημείο εκείνο βαθύριζα δέντρα.

Επιμέλεια Καγιογλίδης Παναγιώτης

Διαβάστε επίσης: