serreslife

Μία νέα πολιτική ομάδα που αποσκοπεί στο να προβληματίσει τους πολίτες αναφορικά με το καίριο ζήτημα της διαχείρισης των απορριμάτων στο Νομό Σερρών.
Την ληξιαρχική πράξη γέννησης της νέας πολιτικής ομάδας ανακοίνωσαν τα μέλη σε συνέντευξη τύπου που παραχώρησαν σε γνωστό ξενοδοχείο της πόλης στα τοπικά ΜΜΕ.

Η Διακήρυξη και πρωτοβουλίες του νέου θεσμού:

Αγαπητοί συμπολίτες

Βρισκόμαστε στο τελικό στάδιο του διαγωνισμού για την εγκατάσταση  μιας τερατώδους, για τα μέτρα του νομού μας, Μονάδας  Μηχανικής και Βιολογικής Επεξεργασίας (Μ.Μ.Β.Ε.) των σύμμεικτων απορριμμάτων του Νομού μας, στη Νεράϊδα Παλαιοκάστρου.
Μιας μονάδας, που  σύμφωνα με το πρότυπό της, το Εργοστάσιο Μηχανικής Ανακύκλωσης και Κομποστοποίησης (ΕΜΑΚ) στα Άνω Λιόσια Αττικής, θα επεξεργάζεται τα σύμμεικτα απορρίμματα του Νομού μας και θα παράγει το "περίφημο" κομπόστ (λίπασμα) και το "καύσιμο" σε μορφή pellets, RDF. Το υπόλειμμα αυτής της επεξεργασίας θα θάβεται στον Χώρο Υγειονομικής Ταφής Απορριμμάτων (ΧΥΤΑ) Νεράϊδας, μετεξελίσσοντάς τον έτσι σε Χώρο Υγειονομικής Ταφής Υπολειμμάτων (ΧΥΤΥ).
Όμως  ΣΙΓΟΥΡΑ, όπως και στο ΕΜΑΚ Άνω Λιοσίων, μαζί με τα υπολείμματα, θα θάβονται στην Νεράϊδα ΚΑΙ τα "πολύτιμα" αυτά προϊόντα, κομπόστ και  RDF!!!. Δηλαδή ένα κάρο λεφτά για να κάνουμε μια τρύπα στο νερό.
Ναι καλά το διαβάσατε. Και ο λόγος; Διότι τα παραγόμενα αυτά προϊόντα είναι, το μεν κομπόστ ακατάλληλο για γεωργική χρήση, λόγω περιεκτικότητας σε βαρέα μέταλλα, το δε  RDF επικίνδυνο καύσιμο λόγω περιεκτικότητας σε πλαστικό.
Γι’ αυτό και ύστερα από σχεδόν οκτώ χρόνια λειτουργίας του ΕΜΑΚ Λιοσίων, παρά τις απεγνωσμένες προσπάθειες του Φορέα Διαχείρισης Απορριμμάτων Αττικής, για καύση του RDF αρχικά στην ΔΕΗ και στη συνέχεια στο εργοστάσιο τσιμέντου της ΑΓΕΤ-Ηρακλής, στο Μηλάκι Αλιβερίου, απέτυχαν λόγω αντιδράσεων των κατοίκων και εξακολουθούν αυτά τα παράγωγα να θάβονται στο ΧΥΤΑ της Φυλής!
Τελευταία πράξη σε αυτό το σίριαλ των απεγνωσμένων προσπαθειών είναι η με ΑΔΑ: ΒΕΑΛ7ΛΗ-ΥΣΜ Απόφαση της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας (Περιφερειακή Ενότητα Ευβοίας), στις 1-4-2013, με Θέμα "Ανάκληση Άδειας Λειτουργίας μετά από επέκταση με συγκρότημα τροφοδοσίας του κύριου καυστήρα με στερεά υπολείμματα ανακύκλωσης της βιομηχανίας παραγωγής τσιμέντου της εταιρείας «ΑΓΕΤ ΗΡΑΚΛΗΣ ΙΙ» στο Μηλάκι Αλιβερίου".
Στον απίθανο αυτό παραλογισμό της πανάκριβης επιλογής της επεξεργασίας των απορριμμάτων και της ταφής των παραγώγων αντάμα με τα υπολείμματα, προστίθεται και η ταφόπλακα, που μπαίνει οριστικά στην προσπάθεια που θα έπρεπε να γίνει (με ενημερώσεις και φθηνές υποδομές) για δημιουργία  ενός πλήρους δικτύου διαλογής στην πηγή και στη συνέχεια ανακύκλωσης του μεγαλύτερου μέρους των απορριμμάτων με ανακτώμενα υλικά και   κομπόστ  υψηλής ποιότητας.
Την ταφόπλακα σε αυτή την προσπάθεια, την βάζει ο όρος που βάζουν οι ιδιώτες "επενδυτές" και αποδέχεται κατά πως φαίνεται η Εταιρεία Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων Ν. Σερρών (ΕΣΑΝΣ), η μονάδα να έχει δυναμικότητα επεξεργασίας τουλάχιστον 90.000 τόνων απορριμμάτων ετησίως, ποσότητας για την επεξεργασία της οποίας θα πληρώνουν οι σερραίοι πολίτες ακόμη και εάν στέλνουν στο εργοστάσιο λιγότερα σκουπίδια λόγω της οικονομικής κρίσης ή (το ποιο κουφό) εφαρμόζοντας την διαλογή στην πηγή των ανακυκλώσιμων υλικών. Δηλαδή θα τιμωρείται αντί να επιβραβεύεται η ανακύκλωση!!!
Να σημειωθεί εδώ ότι το 2003 η παραγωγή σκουπιδιών στο Νομό, ανήρχετο στους 78.000 τόνους, με προοπτική σύμφωνα με τις τότε (προ κρίσης και προ εφαρμογής ανακύκλωσης) μελέτες και σήμερα έπεσε στους 60.000 τόνους!
Και όλα αυτά πέραν:
1) Της εγκληματικά  διάτρητης και προσχηματικής μελέτης χωροθέτησης του ΧΥΤΑ, στην Νεράϊδα, (ουδέποτε η ΑΝΕΣΕΡ και ο υπεργολάβος της κ Μαλιώκας, που έκαναν την "χωροθέτηση", τόλμησαν να βγουν δημόσια να την υπερασπισθούν!!!).
2) Της πλήρους ανυπαρξίας μελέτης χωροθέτησης της Μ.Μ.Β.Ε. (ανακριβώς αναφέρεται η ύπαρξή της, στο σημείο 10.5, σελίδα 20 της σχετικής προκήρυξης ανταγωνιστικού διαλόγου) και
3) Της πλήρους ανυπαρξίας Προκαταρκτικής Μελέτης Περιβαλλοντικής Εκτίμησης και Αξιολόγησης της συγκεκριμένης μονάδας (ανακριβώς αναφέρεται η ύπαρξή της στην Εισήγηση της ΕΣΑΝΣ προς  το Υ.ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε. και στην συνέχεια η μνημόνευσή της στο σκεπτικό της Απόφασης Έγκρισης της Δημοπράτησης του εν λόγω Υπουργείου).

Η επιλογή αυτή μας βρίσκει αντίθετους για τους  εξής λόγους:

1. Η επιλεχθείσα  μέθοδος διαχείρισης των σύμμεικτων  απορριμμάτων (καύση για την  παραγωγή ενέργειας) δεν συνάδει με τις κατευθυντήριες γραμμές της Ευρωπαϊκής Ένωσης και είναι εχθρική προς το περιβάλλον.
2. Η τεράστια για τα μέτρα του νομού επένδυση, η οποία ποσό κατά 60%  προέρχεται από τις δημόσιες επενδύσεις είναι χάρισμα στον ιδιώτη-επενδυτή.
3. Υποβαθμίζεται  περιβαλλοντικά η περιοχή του Παλαιοκάστρου και ναρκοθετεί τις μελλοντικές συνθήκες διαβίωσης και παραγωγής, συσσωρεύοντας τεράστιο κοινωνικό και περιβαλλοντικό κόστος.
4. Η λειτουργία μιας τέτοιας μονάδας θα επιβαρύνει τους δημότες της Περιφερειακής Ενότητας Σερρών με πολλαπλάσια δημοτικά τέλη (από 15 ευρώ τον τόνο υπολογίζεται ότι θα ανέλθει σε 120 περίπου ευρώ ο τόνος).
5. Η επιλογή του ως άνω μοντέλου, της καύσης, στερεί  τον Πολίτη από τον πλούτο που περιέχουν στο εσωτερικό τους τα αστικά απόβλητα και ο οποίος χάνεται
μετατρεπόμενος απλά σε θερμική ενέργεια, μολύνοντας όμως ταυτόχρονα με διοξίνες την ατμόσφαιρα.
6. Η εκχώρηση των δημόσιων υποδομών και πόρων, καθώς και  η  ανάθεση σε ιδιώτες της  διαχείρισης  των απορριμμάτων εξυπηρετεί μόνο τα επιχειρηματικά – εργολαβικά συμφέροντα και δεν είναι προς όφελος των δημοτών.
7. Η μνημονιακή πολιτική επέβαλε μια αντιδημοκρατική, συγκεντρωτική μεταρρύθμιση στην Τοπική Αυτοδιοίκηση, με κύριο στόχο την εφαρμογή των νεοφιλελεύθερων  κατευθύνσεων, που η πεμπτουσία της είναι το  «λιγότερο κράτος», η μείωση των θεσμοθετημένων πόρων.
8. Το καθεστώς επιτροπείας της τρόικας προετοιμάζει το έδαφος για την  πλήρη ιδιωτικοποίηση και τη μεταφορά  των δημοτικών υπηρεσιών σε μεγάλες εταιρείες. (Εκτός από την  διαχείριση απορριμμάτων και την πώληση του πόσιμου νερού σε ιδιώτες, κλπ.)
9. Η προώθηση της ΣΔΙΤ με τη διαδικασία του «ανταγωνιστικού διαλόγου» για την εγκατάσταση  εισαγόμενης τεχνολογίας μονάδας μεγάλης κλίμακας στην Περιφερειακή Ενότητα Σερρών,  αφαιρεί κάθε δυνατότητα από την Τοπική Αυτοδιοίκηση  (ΕΣΑΝΣ) να διαπραγματεύεται. Αλήθεια με ποιόν θα διαπραγματεύονται  οι  Manager της ΣΔΙΤ  οι οποίοι  είναι οι επιχειρηματίες και τραπεζίτες, προφανώς με τον εαυτόν τους. Έτσι ακυρώνεται ο θεσμικός και κοινωνικός ρόλος της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και μετατρέπεται σε εισπρακτικό μηχανισμό (εισπράττοντας τα αυξημένα δημοτικά τέλη) στην υπηρεσία των επιχειρηματικών συμφερόντων.
10.  Τέλος, αφενός μεν τίθεται  ρήτρα ποσότητας σκουπιδιών προς κατοχύρωση  του ιδιώτη –επενδυτή  (τουλάχιστον 90.000 τόνους, ενώ η Π.Ε. Σερρών δεν ξεπερνά ετησίως τους 70.000 τόνους)  και αφετέρου  δε  η σύμβαση ( ΣΔΙΤ) προβλέπει  διάρκεια 27 έτη, με τα αυτονόητα αρνητικά αποτελέσματα σε βάρος των Δήμων και των Πολιτών.


Εμείς,  η Πρωτοβουλία Πολιτών,  αντιπροτείνουμε,   στον παρωχημένο σχεδιασμό διαχείρισης απορριμμάτων με ΣΔΙΤ,  μια βιώσιμη,  οικονομικά για τον Δημότη και οικολογική διαχείριση απορριμμάτων:

1. Το προτεινόμενο εναλλακτικό μοντέλο διαχείρισης απορριμμάτων  έχει ως βάση τη διατήρηση του δημόσιου χαρακτήρα, είναι φιλικό στο περιβάλλον, έχει κύριο στοιχείο την αποκέντρωση των δραστηριοτήτων, τη μικρή κλίμακα, τη συμμετοχή της κοινωνίας, την αξιοποίηση του εγχώριου παραγωγικού δυναμικού, τη δημιουργία θέσεων εργασίας, τη διαδημοτική συνεργασία και την διατήρηση του δημόσιου χαρακτήρα στη διαχείριση των απορριμμάτων.
2. Θεωρούμε ότι η  Τοπική Αυτοδιοίκηση, ως  λαϊκός  θεσμός, αναγκαίος φορέας  κοινωνικής και οικονομικής ανάπτυξης, ουσιαστικής κοινωνικής συμμετοχής, δημοκρατίας και διαφάνειας, στη συγκεκριμένη περίπτωση, αποτελεί  τον αποκλειστικό φορέα διαχείρισης των απορριμμάτων. Μόνο αναγεννημένος Δήμος μπορεί να διασφαλίσει την ποιότητα  ζωής όλων των πολιτών παρέχοντας υψηλής ποιότητας υπηρεσίες, προστατεύοντας  το περιβάλλον.
3. Το προτεινόμενο εναλλακτικό μοντέλο διαχείρισης των αστικών αποβλήτων, είναι μικρής κλίμακας επένδυσης  και  σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα καθίσταται κερδοφόρα για τους πολίτες.

4. Κατά συνέπεια, στη βάση των παραπάνω αρχών, το μοντέλο διαχείρισης συνίσταται στα εξής:
-διαχωρισμός στην πηγή,
- κομποστοποίηση, αξιοποίηση,
-ανακύκλωση,
-ανάκτηση υλικών, (επαναχρησιμοποίηση)
-ταφή υπολειμμάτων.
Ειδικότερα:
Α) Σε επίπεδο των μικρών Δήμων της Π.Ε. Σερρών, γειτονιάς, χώρων εργασίας και κατοικίας.

Στην ως άνω κατεύθυνση, δηλαδή της διαλογής στη πηγή, της ανακύκλωσης, της κομποστοποίησης μικρής κλίμακας και της ανάπτυξης δικτύου συλλογής ειδικών αποβλήτων (π.χ. επικίνδυνα), προβλέπεται η ανάπτυξη, κάθετων δράσεων:
-Πρώτα και κύρια είναι η συνειδητή προσπάθεια  μείωσης παραγωγής των αστικών αποβλήτων.
-Κομποστοποίηση σε οικιακό, επιχειρηματικό και δημοτικό επίπεδο.
-Διαλογή στη Πηγή (ΔσΠ), χαρτί, αλουμίνιο, γυαλί.  Θα είναι υποχρεωτική η συμμετοχή των Υπηρεσιών, των Σχολείων και των Επιχειρήσεων. Δηλαδή ανάπτυξη του προγράμματος τουλάχιστον των 4 κάδων.
-Επέκταση των σημείων συλλογής των Συστημάτων Εναλλακτικής Διαχείρισης, ώστε να είναι εύκολα προσβάσιμα στους Πολίτες. Με ενσωμάτωση των δράσεων και των πόρων της ΕΕΑΑ στο σύστημα διαλογής στην πηγή των ΟΤΑ.
-Δημιουργία Πράσινων Σημείων  συγκέντρωσης υλικών προς επαναχρησιμοποίηση-ανακύκλωση.
-Προγράμματα χωριστής συλλογής ειδικών αποβλήτων με υποχρεωτική συμμετοχή των επιχειρήσεων.
-Προμήθεια και παροχής εξοπλισμού οικιακής κομποστοποίησης από το Δήμο.

Β) Σε επίπεδο του Δήμου Σερρών, η ομάδων Δήμων της Π.Ε. Σερρών

Επιπλέον των ως άνω προτείνουμε ένα σύστημα αποκεντρωμένων εγκαταστάσεων διαχείρισης απορριμμάτων. Στις εγκαταστάσεις αυτές π.χ. του Δήμου Σερρών, ή ομάδων Δήμων θα αναπτυχθούν:

- Κέντρα Συγκέντρωσης Μεταφοράς Προδιαλεγμένων, ανακτήσιμων και ανακυκλώσιμων υλικών, συνδεδεμένων με δίκτυα εμπορικής τους διάθεσης.
-Δίκτυο ΣΜΑ πολλαπλών λειτουργιών σε συνεργασία με ΚΔΑΥ και ΣΕΔ.
-Δημιουργία Μονάδας επεξεργασίας, της οποίας η πρώτη ύλη θα προέρχεται κατά κύριο λόγο από τα προδιαλεγμένα οργανικά και
-Δημιουργία εναλλακτικής διαχείρισης και τοπικής αξιοποίησης αδρανών υλικών.
-Οι δύο παραπάνω Μονάδες θα είναι μεσαίου μεγέθους, χαμηλής όχλησης και απλού μηχανολογικού εξοπλισμού.
-Με το παραπάνω Μοντέλο διαχείρισης απορριμμάτων διασφαλίζονται θέσεις εργασίας, αξιοποιείται το εγχώριο παραγωγικό δυναμικό. Οι Μονάδες αυτές είναι εύκολα διαχειρίσιμες από τους αντίστοιχους Δήμους ( πχ ΦΟΔΣΑ ΛΑΡΙΣΑΣ).
– Οι ίδιοι οι Δήμοι θα επιλέξουν διαθέσιμους χώρους, οι οποίοι θα έχουν πολλές παράπλευρες λειτουργίες όπως: συγκέντρωση ανακυκλώσιμων- ανάκτηση-διάθεση, επεξεργασία σύμμεικτων απορριμμάτων, παραγωγή κομπόστ, αξιοποίηση αδρανών, επισκευή-διάθεση επαναχρησιμοποιημένων υλικών και ανταλλακτικών.
Η χρηματοδότηση εντάσσεται στα  προγράμματα ΕΣΠΑ.

5. Προτείνουμε, η Τοπική  Αυτοδιοίκηση, ως φορέας τοπικής εξουσίας, και της κατοχύρωσης θεσμών διαβούλευσης  των κατοίκων,  για τη διαμόρφωση των δημοτικών πολιτικών και τον έλεγχο εφαρμογής τους, να προχωρήσει σε δημοψήφισμα για τον τρόπο διαχείρισης των απορριμμάτων.

Απευθυνόμαστε σ όλους τους Πολίτες της Περιφερειακής  Ενότητας Σερρών, σ’ όλους του Δημάρχους, Δημοτικούς Συμβούλους, μαζικούς φορείς, στους επαγγελματοβιοτέχνες, ειδικά στους εργαζόμενους στην Τοπική Αυτοδιοίκηση,  για να συντονίσουμε τις ενέργειες μας, με στόχο να αποτρέψουμε το επικείμενο έγκλημα σε βάρος των συμπολιτών μας, σε βάρος του περιβάλλοντος.

Οι υπογράφοντες:

    ·        Ακριτίδης Ηλίας, καθηγητής δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, πρώην αντινομάρχης
    ·        Κοτρώνης Παναγιώτης, επικεφαλής δημοτικής κίνησης «διάβασης πεζών»
    ·        Μουρατίδης  Αναστάσιος, συνταξιούχος γεωπόνος, κάτοικος Παλαιοκάστρου
    ·        Νικόλτσιος Κωνσταντίνος, συνταξιούχος δημοσιογράφος
    ·        Παπαπαϊωάννου Σταύρος, καθηγητής ΤΕΙ, πρώην υποψήφιος περιφερειακός σύμβουλος
    ·        Παπαπαναγιώτου Παράσχος, γεωλόγος – καθηγητής δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης
    ·        Τόσιος Πασχάλης, δημοτικός σύμβουλος δήμου Ηράκλειας, πρώην αντιδήμαρχος


    ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΕΤΣΕΤΖΗΣ-ΠΡΩΗΝ ΔΗΜΑΡΧΟΣ ΔΗΜΟΥ ΣΤΡΥΜΩΝΑ
    ΑΝΤΩΝΗΣ ΦΡΑΓΚΕΔΑΚΗΣ-ΔΙΚΗΓΟΡΟΣ

από Καγιογλίδης Παναγιώτης

Διαβάστε επίσης: